Whatsapp start met zakelijke dienst
Kort geleden kwam KLM in het nieuws waarbij het bedrijf een samenwerking aan zou gaan met Facebook-dochter Whatsapp. Daarmee is KLM een van de eerste bedrijven met een zakelijk account op de applicatie. Dit zal waarschijnlijk komen omdat KLM al een voorloper is op het gebied van social media. Wereldwijd heeft KLM 250 medewerkers die constant bezig zijn met social media-kanalen zoals Twitter, LinkedIn en uiteraard Facebook. Sinds kort gebruikt KLM ook Messenger, wat de chat-app van Facebook is.
KLM doet daarmee mee aan een test waarbij bedrijven met klanten kunnen communiceren. Whatsapp wordt momenteel door meer dan 1 miljard mensen gebruikt. Hierdoor is het voor bedrijven eenvoudig om deze klanten te bereiken via de applicatie. De applicatie is namelijk eenvoudig in gebruik en mensen kunnen daarom snel reageren op berichten van bedrijven. Het doel is ook om snel en op persoonlijke wijze de klant te benaderen. Bedrijven krijgen een zogenoemd ‘verified account’, wat herkenbaar is door een groen vinkje. Bij Facebook hebben verified accounts ook al een (blauw) vinkje bij hun naam staan. Hierdoor is het voor de gebruikers duidelijk te zien dat dit daadwerkelijk het bedrijf is. De berichten zijn versleuteld en alleen leesbaar voor zender en ontvanger.
Klanten van KLM zullen alleen relevante berichten ontvangen. Klanten kunnen dit bij hun boeking aangeven te willen ontvangen. Daarbij kun je denken aan hun boekingsbevestiging, incheckmelding, instapkaart en vluchtwijzigingen. Het is niet de bedoeling om mensen vliegtickets aan te smeren of andere reclame te versturen.
De reden voor Facebook om bedrijven een zakelijk account te starten is om op die manier geld te verdienen met Whatsapp. Voor normale gebruikers is de applicatie namelijk gratis en kan Whatsapp er verder geen geld aan verdienen. Hoe het verdienmodel er uit moet zien is nog niet aangegeven maar waarschijnlijk mogen bedrijven deze dienst gebruiken tegen betaling. KLM heeft momenteel nog niet hoeven te betalen voor de dienst.